Tuesday, August 08, 2006

~Catatan Ida Munira~

Menulis bukan perkara yang mudah. Hanya berlaku bila ada kesanggupan yang berturun naik cerlangnya. Alhamdulillah, selama beberapa tahun ini, hati saya berhasil bagi menjadi seorang penulis biarpun belum begitu berjaya, saya tetap percaya penulisan itu sendiri tersangat bererti dan mengerti. Memasuki alam penulisan, saya terlebih dahulu meminati puisi lebih daripada genre yang lain. Bagi saya kitalah puisi, biar apa yang dituliskan itu bukan puisi atau kehidupan itu sendiri tidak terkerling apa itu puisi.

Apapun, yang tepat ingin saya katakan di sini sebagai penulis, kita seringkali tidak dapat menjadi seorang yang terbaik biarpun kita cuba melakukannya. Terkadang ia bagaikan norma dan rencah kejadian kita sendiri. Saya sendiri, setelah berhasil menerbitkan buku hasil biaya sendiri (daripada pinjaman dan biasiswa pelajaran) iaitu kumpulan puisi Pendatang Malam (2004) dan antologi cerpen Salju Jabal Musa (2005) dan diantologikan bersama puisi-puisi lainnya di dalam beberapa antologi puisi yang lain. Belum cukup bagi suatu kepuasan, tetapi cukup baik bagi menandai kesyukuran.

Apatah lagi, sejak kebelakangan ini, tercipta period yang begitu menduga, novel sulung yang ditulis dengan penuh hati, disalah ertikan antara akal insan dan pengertian pegangan itu sendiri. Namun, saya dan penulis lain yang mungkin pernah menghadapinya, jangan mudah kalah. Tanpa kritikan, kita tidak ke mana. Tetapi alangkah baiknya kritikan itu bersifat membina bukan raut hentaman yang mampu menjatuhkan air muka orang lain.

Sebagai penulis juga adalah sebaiknya kita berfikir sesuatu yang lebih baik dan dihormati dan bukan terus menyebut kesalahan lalu orang lain yang tidak sengajakan biarpun sudah dilalukan ampun maaf. Mungkin dari segi lain, kita memikirkan yang taraf kita lebih baik daripada orang lain lalu sewenang-wenangnya, kita menyebut kecacatan itu di mana-mana. Sebagai penulis, kita menarikan karektor maruah dalam tinta pena kita, namun adalah lebih baik kita bukan sahaja mempertahankan maruah hasil kita mahupun diri kita sendiri, tetapi yang paling bermaruah ialah mengambil kira maruah orang lain juga.

Pada rakan-rakan penulis lain, PTS One adalah tapak permulaan terbaik bagi kita mengasah bakat yang dianugerahi Tuhan. Teruskanlah penulis. Satu huruf itu lebih bererti daripada segunung angan-angan.


Punya tinta mewarni duga
Ada jiwanya memuncak cita.

Salam,
Ida Munira.

1 Comments:

Blogger gaarasasuke...ariffah da... said...

salam..saya setuju menulis perlu ada semangat nya..tanpa semangat the book will never2 siap untill bila2..saja tulis bhs rojak..he3

8:25 PM  

Post a Comment

<< Home